לימודים גבוהים בחינוך הדתי

מערכת שורש  כג שבט, תשעט  1/29/2019

צעירות וצעירים רבים עומדים בפני שאלות חשובות כשהם מסיימים את לימודיהם בתיכון, בישיבה או באולפנה. ״למה להמשיך בלימודים גבוהים?״, או ״אילו אפשרויות זמינות לי?
.......................

לימודים גבוהים בחינוך הדתי
צעירות וצעירים רבים עומדים בפני שאלות חשובות כשהם מסיימים את לימודיהם בתיכון, בישיבה או באולפנה. ״למה להמשיך בלימודים גבוהים?״, או ״אילו אפשרויות זמינות לי?״ הן שאלות המטרידות רבים מצעירים אלה. במאמר זה ננסה להתמקד בשיקולים שכדאי לקחת בחשבון רגע לפני שבוחרים בלימודים גבוהים בחינוך הדתי.

מגוון של מטרות
לימודים גבוהים, לתואר ראשון או לתעודה, משרתים מטרות רבות שרק חלקן מודעות לנו. מכיוון שרוב הצעירים לא מכירים את מלוא טווח הסיבות לחינוך הגבוה, חלקם חושבים שזה לא בשבילם, ומשום כך מפספסים את היתרונות הפוטנציאליים הרבים שמספקת חוויה חינוכית זו.

הנה כמה מהמטרות – היותר מוכרות והפחות מוכרות – שההשכלה הגבוהה בחינוך הדתי משרתת, הן במוסדות מקצועיים ובתוכניות הסמכה והן במוסדות אקדמיים ללימודי תואר ראשון.

1. הכנה לקריירה
לא מעט צעירות וצעירים במגזר הדתי יודעים בדיוק באיזה סוג של קריירה הם רוצים לעסוק במהלך חייהם. עבור אנשים אלה, לימודים גבוהים - כמו לימודי ניהול או לימודי משפטים - ישמשו בעיקר כאמצעי להשגת כישורים, הכשרה וידע הנדרשים כדי להשתלב בעבודה במקצוע הרצוי. זו אחת הסיבות הנפוצות ביותר לכך שאנשים בוחרים ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה.
יחד עם זאת, יש גם צעירים שלא ממש בטוחים מה ירצו לעשות ״כשיהיו גדולים״, וזה בסדר. המטרות, כבודן במקומן מונח, אבל זה לא אומר שאנשים צריכים לתכנן את החיים עד לפרטי פרטים כשהם עדיין בגיל צעיר.
למעשה, יש מוסדות אקדמיים אשר מעודדים את הסטודנטים שלהם לא לבחור בתחום ספציפי עד לאחר שנת הלימודים הראשונה, בעיקר אם הם לא בטוחים באיזה מסלול לימודי הם רוצים להמשיך ללמוד. חשוב להיות מודעים לכך שמוסד אקדמי, הוא אחד המקומות הטובים ביותר לחקור את האפשרויות הפתוחות לפניכם ולהגיע להחלטה הנכונה.

2. יתרונות פרקטיים רחבים יותר
הכנה עצמית לקריירה אינה היתרון המעשי היחיד של ההשכלה הגבוהה. יש יתרונות חשובים אחרים. הנה מגוון של תחומים שבהם אנשים בעלי השכלה גבוהה נוטים להיות מוצלחים יותר:
• מבחינה כלכלית – בעלי השכלה גבוהה, נוטים באופן משמעותי להרוויח יותר מאנשים שלא רכשו השכלה גבוהה.
• מבחינה בריאותית – אנשים בעלי השכלה גבוהה נוטים להפגין בחירות בריאות יותר במהלך חייהם מאנשים שרק סיימו את בית הספר התיכון. לדוגמה, רבים מהם לא מעשנים ומקפידים על פעילות גופנית.
• מבחינת המעורבות האזרחית – אנשים בעלי השכלה גבוהה מעורבים יותר בחיים הפוליטיים והאזרחיים ונוטים יותר לפעולות התנדבותיות למען הקהילה שלהם.
אנשים שבוחרים ללמוד מעבר ללימודי התיכון, חווים חיים טובים יותר מבחינת הרווחה הכלכלית, הבריאות הפיזית והמעורבות הקהילתית. לא משנה מה לומדים, חשוב להקדיש זמן לאימון המוח מעבר ללימודים הבסיסיים, ולהרוויח את היתרונות הפוטנציאליים שטמונים בלימודים הגבוהים.

3. התפתחות אישית
לא כל הכישורים קשורים דווקא לקריירה, יש לכישורים השונים חשיבות גם כשמדובר על חיים מלאי סיפוק. היתרונות הבאים, שמטבע הדברים נובעים גם מניסיון לימודים מוצלח במוסד להשכלה גבוהה, עשויים לשפר באופן משמעותי את החיים שלכם:
• תקשורת טובה יותר (כתובה ומילולית). תכניות רבות להשכלה גבוהה בחינוך הדתי כוללות הבעה בכתב ובעל פה, משימות שמעודדות אנשים להביע את עצמם בבירור ולתקשר בצורה יעילה יותר עם אחרים.
• מיומנויות חשיבה ביקורתית. היכולת לחשוב שוב ושוב על תשובות לשאלות, והדרישה לנתח ולהבין, היא חיונית לכול תחומי החיים. היכולת לזהות ולפתור בעיות הופכת לשימושית ביותר בחיים האישיים והחברתיים ובחיי העבודה. מיומנויות חשיבה ביקורתית באות לביטוי בין אם אתם לומדים לאבחן בעיה בצילום דיגיטלי או לנתח יצירה ספרותית.
• זיהוי מיומנויות. סטודנטים עשויים לגלות כי הם ניחנים בכישורים שכלל לא ידעו על קיומם, כי הם נחשפים לדברים חדשים ולרעיונות חדשים בסביבת השכלה גבוהה. אתם עלולים להיות מופתעים כשתגלו שאתם מצטיינים בסטטיסטיקה, כשתלמדו במסלול ללימודי חינוך.
• הגברת תחושת האחריות. כסטודנטים במוסד להשכלה גבוהה אתם חייבים לקחת יוזמה, לנהל לעצמכם את הזמן ולהישאר מאורגנים. מיומנויות אלה תוכלו להעביר גם לתחומי חיים אחרים, כמו למשל, להפגין אמינות להצטיין בעבודה.
• תחושה של הישג. תעודת בגרות היא משהו שאפשר להתגאות בו, אבל רובנו מגיעים לזה בעיקר כחלק מההליכה עם הזרם. הבחירה להשלים לימודים אקדמיים מבוססת אך ורק על היוזמה שלכם. ותחושת ההישג נובעת מההליכה ׳מעל ומעבר׳. תחושה שיכולה לחזק את הביטחון להמשיך ולהשיג את מה שאתם רוצים בחיים.

לא כל היתרונות של החינוך הגבוה הם מכווני קריירה. למרות שהיתרונות שלעיל מאופיינים ברובם כיתרונות מעשיים, פיתוח עצמכם דרך לימודים הוא בעל ערך רב, וההשכלה הגבוהה יכולה לעזור לכם לעשות זאת.